Flitiga myran

Pappa till den moderna funktionalismen är Arne Jacobsen. Han är Danmarks kanske mest kända formgivare, arkitekt och designer, och vars verk idag fortfarande är hett eftertraktade.
I början på 50-talet samarbetade han med Fritz Hansen, och det arbetet resulterade i den trebenta stolen i formpressad plywood som kom att kallas Myran.

Myran gjordes först i det typiska 50-talsmaterialet teak, men har senare tillverkats i en rad olika färger.

Skämmas får jag väl göra med min kopia, men tills att jag köper äkta vara får de helt enkelt duga.


Mer intressant om stolar hittar du idag i Inspirationsfabriken.

Kram Therese

Kommentarer
Postat av: Mitt lilla hem

Myranstolarna är verkligen jättefina! Gillade det grå skåoet i inlägget innan..



Linda

2010-09-14 @ 18:23:01
URL: http://www.mittlhem.blogspot.com
Postat av: Helen

En riktig klassiker. Dessutom en snygg sådan!



Kram!

2010-09-14 @ 19:14:39
URL: http://madamerouge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0